گزارش شبهای بخارا: شب مجلهٔ انشاء و نویسندگی
در شانزدهمین سال انتشار مجلۀ انشاء و نویسندگی، ششصد و نود و دومین شب بخارا برگزار شد.
مرکز هنری نقش پنجشنبه شب 26 مردادماه، میزبان اساتیدی چون حسین حسینینژاد، محمود مهرمحمدی، نعمتاله فاضلی، آتوسا افشیننوید، قدرتاله آذرنیا، گودرز علیبخشی و علی دهباشی بود که برای بزرگداشت و تکریم مجله و تمامی بزرگانی که در این 16 سال از شکلگیری، انجام فعالیت و رشد مجله حمایت کردهاند، گردهم آمدند.
در ابتدای نشست، آقای علی دهباشی به سختیها و مرارتهای فعالیت مستمر در حوزۀ نشر و چاپ مجلات فرهنگی–آموزشی اشاره کردند و دیرپایی این مجله را نشان اهتمام آقای حسینینژاد در نشر سوادآموزی دانستند.
در ادامه آقای حسین حسینینژاد دبیر بازنشسته ادبیات و مدیرمسئول و سردبیر مجلۀ آموزشی، پژوهشی، خبری و تحلیلی “انشاء و نویسندگی” به تاریخچۀ شکلگیری مجله پرداختند و از همکاران و دوستانی که در به ثمررسیدن مجله با این نام و هویت، اهتمام داشتند، یاد کرده و به اهدافی که این نشریه بدنبال دستیابیِ آنهاست اشاره کردند.
آقای محمود مهرمحمدی در سخنانی به ویژگیهای آقای حسینینژاد که در راهاندازی و هدایت مجله کمککننده بوده اشاره کردند و تأکید داشتند که اساتید حوزۀ انشاء و نویسندگی میبایست لذت نوشتن و کشف و زایش معنا با کلمات را به نسل جدید دانشآموزان و دانشجویان بیاموزند.
آقای نعمتاله فاضلی با تشریح مفهوم حوزۀ عمومی، مجلۀ انشاء و نویسندگی را یک فعالیت محض مدنی خواندند که جایگاه طرح موضوعاتی است که با مصالح و منافع همگان سروکار دارد و به جامعه و عموم مردم این امکان را میدهد که دیده و شنیده شوند.
خانم آتوسا افشیننوید نویسنده و مدرس نوشتن خلاق، از ضرورت بازخوانی تجربه های زیسته مردمان از طریق نوشتن تجربهها و واکاوی آنها سخن گفتند و اینکه جمعبندی معنادار تجربیات در قالب نوشتهها، به شکوفایی، زایایی و نتیجهگیری مثمر میانجامد.بنا بر نظر ایشان نوشتن، بستر گفتگوی پویای برآمده از دغدغهها و ارزشهای عمومی است.نوشتن، نیاز خواننده به شناختن و دانستن مسیرهای طی شده در تاریخ جامعه را پاسخ میگوید و هزینهها و منافع آنچه را که از سر گذراندهاند، نشان میدهد.
در ادامۀ نشست، آقای قدرتاله آذرنیا دربارۀ نحوۀ برگزاری کلاس انشاء در سیستم آموزشی مطالبی را بیان و بر لزوم وجود کارگاه ادبیات و نگارش در برنامۀ درسی مدارس تأکید کردند. ایشان تجربیاتی از برگزاری کارگاهها را با محوریت فعالیتهای خواندن و نوشتن در مدارس که خود مسئول و مجری آنها بوده اند بیان کردند و نقش اینگونه تعاملات آموزشی در شکلدهی و تقویت آداب نوشتن و نقل کردن، پاسخگویی، نقد و گفتگو بر گروه سنی کودکان و نوجوانان را غیرقابل انکار دانستند.
آقایان گودرز علیبخشی، سید رضا باقریان و علیاکبر زینالعابدین نیز از دیگر دوستان و همکاران تیم مجلۀ انشاء و نویسندگی بودند که سخنانی در اهمیت و ارزش خواندن و نوشتن در تربیت نسل آیندۀ کشور ایراد کردند.