معمولا نقاشی را با یک چیدمان ساده در اطرافم آغاز می‌کنم. گلدانی، پنجره‌ای و میوه‌هایی. این رویارویی نخستینم با اشیاء، به مرور با حضور شیئی که از گذشته برایم جذابیت فراوانی داشت، دگرگون شد.

آینهاز کودکی برای من عجیب می‌نمود زیرا گویی اشخاص و اشیاء رویِ دیگر خود را در آن به نمایش می‌گذاشتند. گاهی به این می‌اندیشیدم که آن سوی آینه زندگی دیگری در جریان است. گاهی با اندکی شیب، سقف از میانه دیوار آویزان می‌شد و نورها و سایه‌ها در حضور این شی‌ءِ صیقلی به رقص در می‌آمدند. اکنون دوباره این احساسات گذشته، با ورود آینه به چیدمانم  بازگشته و مرا به سفری بی‌پایان کشانده است. از این روزنه کوچک، که گاهی آینه‌ای شکسته است یا اندکی موج‌دار، جهان تازه‌ای از فرم و رنگ برایم پدیدار می‌شود که در ترکیب با فضای پیرامونم، راهی برای جستجوی بیشتر می‌گشاید تا هر چه می‌توانم در آن غور کنم.

من در این مجموعه، کنکاش‌های اولیه‌ام را در ترکیب فضای واقعی و انعکاس مجازی اشیاء _که گاهی هم با چاشنی خیال در‌ هم آمیخته‌اند_ به نمایش گذاشته‌ام؛ تا شاید بتوانم از بازخورد آثارم در نظر مخاطب، راه خود را بهتر بیابم و در این جست‌و‌جو گم نشوم.

یاسمن ثروتیان آذر ۱۴۰۲

I usually start painting with a simple arrangement around me. A vase, a window, and some fruits. This initial encounter with objects gradually transformed with the presence of something that had a great appeal to me from the past.

The “mirror” seemed strange to me since childhood, as if people and objects were displaying their other side in it. Sometimes I thought that there was another life beyond the mirror. Sometimes with a slight tilt, the ceiling hung from the middle of the wall and the lights and shadows danced in the presence of this object. Now these past feelings have returned with the entrance of the mirror into my arrangement and have drawn me into an endless journey. From this small window, which sometimes has a broken mirror or a little ripple, a new world of form and color appears to me, which, combined with the space around me, opens up a way for further exploration for me to ponder.

In this collection, I have presented my initial efforts in combining real space and virtual reflections of objects – sometimes mixed with a touch of imagination. Perhaps I can find my way better from the feedback of my work in the viewer’s mind and not get lost in this search.

Yasaman Servatian – November 2023